Шляхи, засоби та методи патріотичного виховання дітей дошкільного віку
Любов до Вітчизни починається з любові до своєї Малої Батьківщини - місця, де людина народилася. У цьому зв'язку, як нам здається, величезного значення набуває визначення мети, завдань, змісту та засобів патріотичного виховання дітей дошкільного віку.
До основних завдань патріотичного виховання старших дошкільнят належать:
• формування любові до рідного краю (причетності до рідного
дому,сім'ї, дитячого садка, міста);
• формування духовно-моральних взаємин;
• формування любові до культурного спадку свого народу;
• виховання любові, поваги до своїх національних особливостей;
• почуття власної гідності як представників свого народу;
• толерантне ставлення до представників інших національностей, до ровесників,
батьків, сусідів, інших людей.
Це не лише виховання любовї до рідного дому, сім'ї, дитячого садка, але й виховання шанобливого ставлення до людини-трударя та результатів її праці, рідної землі, захисників Вітчизни, державної символіки, традицій держави, загальнонародних свят.
Методи виховання дошкільнят забезпечують оволодіння ними знаннями про рідний народ, його Батьківщину і на цій основі — розвиток національних рис і якостей молодого покоління.
Досягти якісного рівня патріотичного виховання дошкільників не можна без урахувань специфіки окремих регіонів, їх національних особливостей. Виховання любові до Батьківщини, до своєї Вітчизни - завдання надзвичайно складне, особливо коли мова йде про дітей дошкільного віку.
Дошкільний вік як період становлення особистості має свої потенційні можливості для формування вищих моральних почуттів, до яких і відноситься почуття патріотизму.
Справді, якщо патріотизм - це почуття приязні, відданості, відповідальності і т.д. до своєї Батьківщини, то дитину ще в дошкільному віці необхідно навчити бути приязною (до чого-небудь, бути відповідальною в її малих справах, вчинках).
Таким чином, базовим етапом у формуванні у дітей любові до Батьківщини необхідно вважати накопичення дитиною соціального досвіду проживання у своїй Вітчизні та засвоєння усталених норм поведінки, взаємовідносин.
Патріотичне почуття за своєю природою багатогранне, воно об'єднує всі сторони особистості: моральну, трудову, розумову, естетичну, а також фізичний розвиток і передбачає вплив на кожну із сторін для отримання єдиного результату.
Дитина старшого дошкільного віку може і повинна знати, як називається країна, в якій вона живе, її головне місто, столицю, своє рідне місто чи село, які в ньому є найголовніші визначні місця, яка природа рідного краю та країни, де дитина живе, які люди за національністю, за особистими якостями населяють її країну, чим прославили вони рідну країну і увесь світ, що являє собою мистецтво, традиції, звичаї її країни.
У дошкільників поступово формується „образ власного дому" з його укладом, традиціями, спілкуванням, стилем взаємодії. Дитина приймає свій дім таким, яким він є, і любить його. Це почуття „батьківського дому" лягає в основу любові до Батьківщини, Вітчизни.
Завдання педагога разом з батьками формувати любов, приязнь до рідного дому, бажання берегти його, робити кращим. Важливо, щоб у дитини в сім'ї були свої обов'язки, щоб її не звільняли через малі роки від спільної праці, - це сприяє зміцненню „почуття сім'ї".
Життя дітей у дитячому садку повинне забезпечити їм емоційний комфорт. ЗДО повинен стати другим рідним домом, в якому б дитина себе добре почувала.
Для того щоб заклад допомагав вихованню патріотичних почуттів, життя дітей в ньому повинно бути насиченим, цікавим, таким, щоб запам'яталося надовго, стало системою радісних дитячих спогадів. Дуже важливо, щоб дитина полюбила свій дитячий садок. Відбувається це тоді, коли вихователі з повагою ставляться до кожної дитини, знають її найкращі риси і сприяють їх розвитку у процесі ігор, свят, цікавих занять,квестів.
Діти повинні знати назву столиці нашої Батьківщини, її визначні місця. Розгляд ілюстрацій, слайдів, відеофільмів, художні твори, розповіді дорослих, фотографії, екскурсії, малювання, ігри-подорожі - все це допомагає вирішувати поставлене завдання. Дітей знайомлять із символікою країни, розповідають, що у кожної країни є свій прапор, герб, гімн.
Неабияке значення для виховання свідомого громадянина є прищеплення шанобливого ставлення до героїв війни, ветеранів, до пам'яті про тих, хто загинув, захищаючи Вітчину; поваги до воїнів — захисників кордонів Батьківщини. Діти з щирою вдячністю йдуть разом із батьками та вихователями до обеліска Слави, покладають квіти. Дуже великий вплив мають бесіди, зустрічі з ветеранами, екскурсії, використання пісень, віршів, наочного матеріалу. Добре коли після кожного заходу малята беруть у руки олівці та фарби й відтворюють свої враження в образотворчій діяльності.
Наші діти-зерна нації. Щоб кожен вихованець став відбірним зернятком і виріс гармонійною особливістю схожою на дозрілий колос, потрібно створити для цього всі умови в сім’ї та дитячому садку,посіяти у душу вихованців зернятка пам’яті народної та духовності,здоров’я та працелюбності,культури та краси. Проростуть ці паростки добра - і виросте колосисте поле життя, наснаги, мудрості і самоповаги , майбутньої надії держави.
№з/п |
Заходи |
Термін |
Відповідальний |
1 |
доповнення матеріалів на сайті ЗДО сторінки "Патріотичного виховання" |
вересень |
практичний психолог |
2 |
"Завдання та принципи патріотичного виховання ". ( консультація для вихователів) |
жовтень |
керівник ЗДО |
3 |
Проведення заняття до дня української мови та писемності на тему: «Я розмовляю українською» |
листопад |
вихователь |
4 |
Організувати та провести флешмоби: - «Хочу бути схожим на тата» - «Хай летить Колядка» - «Котилася писаночка» - «Земля - наш спільний дім» - «Я люблю свою матусю» - «До дня Сім’ї» - «До Всесвітнього дня захисту дітей - «Україна – це ти! |
на протязі року |
керівник ЗДО вихователі |
5 |
Проведення тематичних занять на тему "Рід, родина, Україна" |
грудень |
вихователі груп |
6 |
Проведення Різдвяних та новорічних свят |
січень |
музкерівник вихователі |
7 |
Педагогічна рада на тему: « Виховання свідомого громадянина з почуттям патріотизму та поваги до суспільно-державних цінностей» |
лютий |
керівник ЗДО |
8 |
Відео-презентація «Національно-патріотичне виховання дошкільників засобами народознавства» |
лютий |
керівник ЗДО |
9 |
«Тиждень рідної мови» |
лютий |
вихователі |
10 |
Проведення заходів з нагоди дня народження Т.Г. Шевченка |
березень |
вихователь |
11 |
Виставка дитячих робіт на тему: «Великодні писанки» |
квітень |
вихователі |
12 |
Фестеваль вишиванок «Україна моя вишивана» |
травень |
вихователі |
13 |
Тематичні заняття з національно-патріотичного виховання |
протягом року, щомісяця |
вихователі |
14 |
Систематично ознайомлювати дітей з символами України, народними ремеслами, видатними людьми. |
протягом року |
вихователі. |
15 |
Проводити просвітницьку роботу з батьками щодо патріотичного виховання. |
протягом року |
керівник ЗДО вихователі |
16 |
Провести тематичний тиждень до Дня незалежності України |
серпень |
вихователі |